Wednesday, September 20th, 2017

Anmeldelser på nettet snyder

PAFF_082117_ratingsreviews2-609x419Måske er det mere rigtigt at sige, at du snyder dig selv, for der er to grundbegreber, du skal forstå mixet af, før du bruger anmeldelserne til noget.

Elgiganten har dem, TrustPilot har dem og alle mulige andre sites har anmeldelser. Men hvad betyder de fem stjerner og antallet af anmeldelser reelt? I hvert fald betyder det noget andet, end folk tror.

Vælg mange stjerner med mange anmeldelser
Jo flere stjerner produktet har fået, jo bedre er det. For det meste, for der er en fælde. Antallet af anmeldelser er nemlig også vigtigt. Hvis produktet har fået fem stjerner, men kun en anmeldelse, så er det svært at sige, om den anmeldelse kom fra en person, som bare var glad den dag og derfor glad for alting.

Én anmeldelse siger heller ikke noget om kvaliteten af produktet, for vi ved kun, at én telefon af den model virkede godt, indtil den blev anmeldt. Men hvordan resten af serien på millioner af telefoner fungerer, det står hen i det uvisse. Så hvis der er to tilsvarende produkter med omtrent lige mange stjerner, så vælg det med mange anmeldelser. Så er du sikker på, at mange kan lide det, og at det normalt virker.

Men, men, men…

Eller få stjerner med få anmeldelser
Men hvis de to tilsvarende produkter har få stjerner, så er det lige omvendt. Nu skal du vælge telefonen med få anmeldelser. Grunden er, at hvis der kun er en eller to anmeldelser, så kan de jo være helt hen i skoven. Den ene anmelder har måske være uheldig med opladeren til telefonen, medens den anden er en gammel onkel, som ikke kan finde ud af at bruge en touch screen. Der er med andre ord en Ok chance for, at telefonen faktisk er god, fordi antallet af stjerner ikke repræsenterer den reelle kvalitet, når der er få anmeldelser.

Produktet med få stjerner, men mange anmeldelser har derimod fået ægte og varieret kærlighed at føle, så det skal du holde dig fra. Men det er faktisk her, folk typisk går galt i byen, viser ny forskning. For når de skal vælge imellem produkter med få stjerner, så vælge de stadig det, med flest anmeldelser, og som derfor med sikkerhed er dårligt.

Er logikken klar nok? Her kommer så det forbudte ord, som vi journalister advarer hinanden imod at bruge: statistik. Forskerne bag undersøgelsen arbejder med statistik, og de har her givet en god grund til, at respektere denne noget svært forståelige disciplin.

Du kan læse mere om det svære valg på nettet, som de fleste gør forkert. Det hele er med i magasinet Psychological Science.