Saturday, January 20th, 2018
Postet i: iScience, Mennesket |

Start med neutrale løbesko uanset din pronation

Du kan roligt løbe med pronation i neutrale løbesko, siger forskerne. I hvert fald hvis du er en rask begynder. Foto: Pixabay.

Du kan roligt løbe med pronation i neutrale løbesko, siger forskerne. I hvert fald hvis du er en rask begynder. Foto: Pixabay.

Hvis nytårsløftet er, at du skal begynde at løbe i 2018, så kan du roligt købe et par løbesko uden pronation på januarudsalget. Pronation betyder nemlig noget for prisen, men ikke noget for antallet af skader for begyndere, viser forskningen.

Hvis du aldrig har løbet før, så står de klar til at vejlede dig igennem dit første køb af løbesko nede i sportsbutikken. Men du skal ikke købe alt hvad de siger, især ikke historien om, at du skal købe sko med en rette pronation. For hvis blot du vælger neutrale sko, så er du på den sikre side af løbeskaderne, viser en opgørelse af skader blandt 927 begyndere.

 

Pronation i neutrale løbesko er OK

“Vi har nu sammenlignet løberne med neutral pronation med løberne med pronation i varierende grad, og vores resultater viser, at løbere med pronation ikke har større risiko for skader end andre,” siger fysioterapeut og ph.d. Rasmus Ø. Nielsen fra Aarhus Universitet. “Det er en kontroversiel opdagelse, da det i mange år har været antagelsen, at det er skadeligt at løbe i sko uden den nødvendige støtte, hvis du over- eller underpronerer”.

“Nu skal vi så undersøge, i hvilket omfang fødder med ekstrem pronation er udsat for større risiko for løbeskade end fødder med normal pronation,” fortsætter Rasmus Ø. Nielsen. Han understreger, at undersøgelsen ikke har set på, hvad der sker, når du løber i et par ikke-neutrale sko, som ikke passer til dine fødder. Undersøgelsen ser heller ikke på, hvad løbere skal overveje med hensyn til pronation og valg af sko, når de allerede har fået løbskader.

 

Der er større problemer end pronation i neutrale løbesko

På den baggrund mener forskerne, at vi skal holde op med at regne over- og underpronation for en stor risikofaktor i forbindelse med skader blandt raske nybegyndere. I stedet foreslår de, at man fokuserer på andre faktorer som overvægt, træningsvolumen og gamle skader.

Forskere har fulgt 927 sunde, nye løbere med forskellig pronation et helt år. Alle deltagere modtog samme model af neutrale løbesko, uanset om de havde neutrale pronation eller ej. I undersøgelsesperioden led 252 af deltagerne en skade, medens de løb 163.401 km til sammen.

Rasmus Ø. Nielsen har gennemført studiet sammen med et team af forskere fra Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital, Aalborg Universitetshospital og Nederlandene. Du kan læse mere om, at du fint kan vælge at løbe med pronation i neutrale løbesko, selv om du har over- eller underpronation.

Hvis du kunne lide artiklen, så følg os på Facebook eller abonner på vores nyhedsbrev. Det kommer kun en eller to gange om ugen. Her på ScienceFix lægger vi vægt på fakta og forskning, derfor har vi links i teksten.