Tuesday, March 19th, 2024
Postet i: iScience, Mennesket |

Smileys i arbejdsmails kan skade karrieren

Glad smiley i en arbejdsmail

Smileys i arbejdsmails får kollegerne til at tænke, at det kniber med dine kompetencer.

Smileys som er tænkende, bange eller glade er en nem måde at sende dit sindelag med i en mail. De hjælper modtageren med at forstå, hvad du vil sige. Men tænk ikke på at bruge smileys i arbejdsmails

Der er en reel risiko for, at dine kolleger og din chef tænker, at du er mindre kompetent, hvis du bruger smileys i dine arbejdsmails. Det er ikke bare en påstand. 549 forsøgspersoner fra 29 forskellige lande fik til opgave at forholde sig til nogle arbejdsrelaterede mails med og uden smileys, og resultatet var tankevækkende.

Smileys i arbejdsmails giver overfladiske svar

Smileys gavnede på ingen måde, og afsenderens personlighed fik ingen plusser af en smiley. Til gengæld blev afsenderen altså regnet for mindre kompetent. Når forsøgspersonerne besvarede en mail med en smileys, var de desuden mere overfladisk. Så resultatet er ikke til at tage fejl af: smileys hører til i private mails. Med mindre du tænker på at skille dig ud fra den grå masse og ikke er bange for at støde nogle fra dig i processen.

De vigtigste kolleger bliver mest stødt over smileys

Nu tænker du måske, at det bare er de gamle, der ikke forstår sig på smileys, og det er måske rigtigt. Et andet forskningsresultat tyder ihvertfald på, at jo ældre din kollega er, jo større forskel er der i jeres forståelse af, hvornår man trækker mobilen eller lader den blive i lommen. Men jo ældre din kollega er, jo mere sandsynligt er det også, at vi taler om din chef. Derfor er det alligevel klogt at tænke sig om, før arbejdsmailen får en smiley med på vejen 😉

Resultatet stammer fra tidsskriftet Social Psychological and Personality Science, men du kan læse det på kortform i den tilhørende pressemeddelelse om smileys.

Hvis du kunne lide artiklen, så følg os på Facebook eller abonner på vores nyhedsbrev. Det kommer kun en eller to gange om ugen. Her på ScienceFix lægger vi vægt på fakta og forskning, derfor har vi normalt links i teksten.