Tuesday, May 22nd, 2018
Postet i: iScience, Mennesket |

Søvnproblemer kan du afhjælpe med huskelister

Søvnproblemer kan løses med en huskeliste, en to-do-liste, mener en gruppe forskere. Et af punkterne skal ikke være 'at falde i søvn', for andre mener, at det at du fokuserer på søvnproblemet kan forstørre det. Foto: Pixabay.

Søvnproblemer kan løses med en huskeliste, en to-do-liste, mener en gruppe forskere. Et af punkterne skal ikke være ‘at falde i søvn’, for andre mener, at det at du fokuserer på søvnproblemet kan forstørre det. Foto: Pixabay.

Har du læst en masse gode råd om god søvn? Her er et mere: Skriv en to-do liste over dine kommende opgaver, for det giver dig ro til at falde i søvn.

Et nyt studie viser, at du falder hurtigere i søvn, hvis du skriver en liste over de opgaver, du står overfor. Undersøgelsen bygger på studier af en større gruppe studerende, hvor det viste sig, at jo omhyggeligere de skrev deres liste, jo hurtigere faldt de i søvn. Det var ikke selve det at skrive en kedsommelig liste, som fik dem til at falde i søvn, for andre studerende fik til opgave at skrive en liste over opgaver, de havde løst, og her var resultatet det stik modsatte.

Forskerne antager, at to-do-listen befrier søvnpatienterne for bekymringer over alt det de skal gøre. For listen giver overblik og garanti for, at du husker det hele. Du kan læse mere om, at huskelister hjælper imod søvnproblemer.

Hvis du kunne lide artiklen, så følg os på Facebook eller abonner på vores nyhedsbrev. Det kommer kun en eller to gange om ugen. Her på ScienceFix lægger vi vægt på fakta og forskning, derfor har vi links i teksten.

Vaner der giver søvnproblemer

Du har sikkert mødt mange andre råd om god søvn, og vi vil bestemt ikke snyde dig for endnu flere. Bemærk at mange videnskabeligt påviste løsninger på dårlig søvn faktisk er modstridende. Sagen er, at mennesker er forskellige, så hvad der gælder for dig, gælder ikke nødvendigvis for mig. Undtagelsesvis har vi ikke links på de mange fakta i listen herunder, men du få finde videnskabelige fakta bag de fleste af vores råd imod dårlig søvn på EurekAlert.org.

– Stress giver søvnproblemer, og løsningen er ikke sovemedicin, men at finde en vej ud af stresset. Det er lettere sagt end gjort, men videnskaben er klar her.

– Kaffe, cola og mange andre ting indeholder opkvikkende midler, så hold dig fra dem op til sengetid. Heldigvis er det også en rigtig lækker liste over ting, der hjælper på søvnen: mandler, bananer, chokolade, kirsebær og tørrede dadler.

– Cigaretter og anden røg kan også ødelægge din søvn.

– Mad i store mængder kan forstyrre din søvn, men sult er også et problem. Hvis din sult handler om en slankekur, så er der omkring ti gange mindre energi i hvidkål, end der er i kartofler, brød og kød. Vi nævner det bare.

– TV og andre aktiviteter i soveværeslet kan ødelægge din søvn, fordi det vænner dig til at være aktiv og vågen i sengen. Men sengen er kun lavet til to aktiviteter, og TV er ikke en af dem.

– Du er ikke træt nok, når du går i seng, så du skal blive oppe, til du er træt.

– Blåt lys fra din tablet, telefon eller computer ødelægger din søvn, fordi du ser på skærmen om aftenen. Find en app, som fjerner skærmens blå lys. Blåt lys fra TV ser ikke ud til at forstyrre søvnen, måske fordi man sidder langt fra den skærm.

– Uro op til sengetid kan gøre det svært at falde i søvn, så sæt dig roligt og læs en bog, som ikke er spænende.

– Du har ikke faste sovetider, så beslut dig for nogle faste sovetider.

– Motion sent på aftenen, kan ødelægge din søvn, så lad være med det.

– Sport generelt kan ødelægge din nattesøvn. Det er almindeligt at professionelle sportsfolk har søvnproblemer, og det kan også ramme almindelige motionister. Nogle mennesker sover fint efter en lang løbetur og andre sover elendigt, hvilket meget fint demonstrere, at mennesker er forskellige.

– Alkohol kan hjælpe til at falde hurtigere i søvn, men men men. Små mængder alkohol  kan virke opkvikkende. Større mængder alkohol forhindrer, at du sover ordentligt, så du ikke vågner frisk. Store mængder alkohol forstyrrer nattesøvnen. Desuden er alkohol vanddrivende og kan derfor drive dig på toilettet i løbet af natten.

– Varme holder dig vågen, og her er løsningen overraskende. Hvis du vågner svendende om natten, så hjælper det faktisk at sove med tyndt tøj på – en pyjamas fx. Frisk og kølig luft i soveværelset er også en fin ide.

– Frygten for at sove dårligt, kan hold dig vågen. Ja bare din erfaring med at sove dårligt kan ødelægge din søvn.

At tælle får som middel til at falde i søvn, det har videnskaben til gengæld ikke så meget til overs for, men måske virker det for dig. Vi er jo forskellige.

Hvis du kunne lide artiklen, så følg os på Facebook eller abonner på vores nyhedsbrev. Det kommer kun en eller to gange om ugen. Her på ScienceFix lægger vi vægt på fakta og forskning, derfor har vi normalt links i teksten.