Friday, November 24th, 2017
Postet i: Teknik |

Keywords betaler sig ikke

  • jan 28th, 2014
  • sciencef
  • Teknik
Blandt andet keywords på virksomhedens eget navn er typisk spild af penge. For firmaet står alligevel øverst blandt de organiske resultater lige under annoncen.

Blandt andet keywords på virksomhedens eget navn er typisk spild af penge. For firmaet står alligevel øverst blandt de organiske resultater lige under annoncen.

For mange online virksomheder gør det ingen forskel for afsætningen om de køber keywords eller ej. Internet giganten eBay er en af dem. Keywords driver målretningen af søgemaskinernes annoncer, og firmaer køber dem for at ligge godt i din søgning på bestemte ord på fx Google og Bing. Men for nogle firmaer er det altså spild af penge.

“Vi fandt, at når du slukker for de betalte reklamer, bliver næsten al den trafik, der kom gennem betalte søgninger, blot erstattet af de gratis kanaler,” forklarer professor Steven Tadelis fra UC Berkeleys Haas School of Business. “Hvis reklamer faktisk er en stærk drivkraft for salget, burde vi have set salget styrtdykke, men deres indvirkning på salget kunne ikke skelnes.”

eBay testede keywords
Steven Tadelis arbejdede med den amerikanske internet gigant eBay, som slukkede for deres brug af keywords, for at skaffe data til undersøgelsen. eBay sælger varer online, og firmaet bruger mange penge på at købe keywords, men firmaet sælger altså lige godt uanset om det bruger penge på sagen eller ej. Det viser forskningsprojektet, hvor eBay slet ikke købte keywords i to perioder. I den første periode brugte de ikke keywords i bestemte områder i USA, og i den anden periode brugte de ikke keywords overhovedet. I begge tilfælde var resultatet det samme: Folk kom alligevel ind på eBay og købte i sidste ende lige så meget på sitet, som når firmaet betalte søgemaskinerne for at henvise folk til sitet.

Du kan læse mere om at keywords ikke forbedrer eBay’s online salg og du kan se Steven Tadelis forklarer de manglende resultater med keywords på en video. Hele studiet er beskrevet og lagt online.

[do action=”helpus”/]