Skibe skal sejle som en fodbold skruer
Fremtidens skibe kommer måske til at sejle med roterende søjler. Grafik: THiiiNK.
Rotation skaber fremdrift, og det har Ronaldo, Messi og deres fodboldkolleger brugt til at skyde bolden uden om hinanden i årevis. Nu foreslår forskerne i firmaet THiiiNK, at man skal give store transportskibe et antal roterende søjler på dækket, og de skal drive skibene frem efter det samme princip. Det hedder magnus effekten, og det giver de roterende søljer en voldsom trækkraft.
Rotation virker i sidevind
Umiddelbart lyder det ikke logisk, at en roterende søjle på dækket skulle kunne drive et skib frem lige så godt som en skrue i vandet. Men styrken i søjlen er let at se på en fodbold. Når bolden stryger gennem luften, samtidig med at den roterer, flyver den reelt i en bue. Det gør den, fordi dens spin skubber luften til den ene side, og derfor skubber luften bolden til den anden side. Det er loven ‘aktion reaktion’, og den hedder også Newtons tredje lov.
Der er dog en del vej endnu, før skibene sejler på den måde, for de roterende søjler giver nemlig kun fremdrift, når skibet sejler i sidevind. Til gengæld giver de da en trækkræft, der regnes for ti gange større end et traditionelt sejl. Metoden konkurrerer med mange andre muligheder for at gøre søtransport mere effektiv. Men måske kommer læderboldene fra Bangladesh altså engang til Europa med samme drivmiddel, som du selv skruer dem i mål.
Du kan læse mere om magnus-effekten og om søjlerne, der hedder Flettner rotorer.
Hvis du kunne lide artiklen, så følg os på Facebook eller abonner på vores nyhedsbrev. Det kommer kun en eller to gange om ugen. Her på ScienceFix lægger vi vægt på fakta og forskning, derfor har vi links i teksten.